۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۴۰

طرح واشنگتن برای آتش‌بس ۲۱ روزه بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی

طرح واشنگتن برای آتش‌بس ۲۱ روزه بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی

تعدادی از کشورهای غربی و عربی طرحی برای آتش‌بس ۲۱ روزه میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی جهت دستیابی به راه‌حل سیاسی ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، آمریکا طرحی مشترک با تعدادی از کشورهای غربی و عربی را برای دعوت به آتش‌بس ۲۱ روزه میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی به منظور فراهم‌کردن فضای مناسب برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی اعلام کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در بیانیه‌ای مشترک که امروز پنج‌شنبه منتشر شد، اعلام کردند: «ما در روزهای اخیر بر روی این دعوت مشترک برای آتش‌بس موقت کار کرده‌ایم تا به دیپلماسی فرصت موفقیت دهیم و از تشدید بیشتر در مرزهای لبنان و اسرائیل جلوگیری کنیم.»

بایدن و مکرون افزودند: «این بیانیه که ما درباره آن مذاکره کردیم اکنون از حمایت ایالات متحده، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر برخوردار است.»

در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: «زمان آن فرا رسیده که یک راه‌حل دیپلماتیک به امضا برسد تا غیرنظامیان در دو سوی مرزها بتوانند با امنیت به خانه‌های خود بازگردند.»

آنها افزودند: «دیپلماسی در میانه تشدید این درگیری نمی‌تواند موفق باشد، بنابراین ما خواستار آتش‌بس فوری ۲۱ روزه در مرزهای لبنان و اسرائیل هستیم تا به دیپلماسی فرصت بدهیم راه‌حلی پیدا کند.»

یک مقام ارشد آمریکایی این دعوت مشترک را یک «پیشرفت مهم» توصیف کرد و در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که واشنگتن امیدوار است این اقدام به تلاش‌های رسیدن به آتش‌بس در غزه و آزادی زندانیان نیز کمک کند. یک مقام دیگر آمریکایی اظهار داشت که واشنگتن انتظار دارد لبنان و رژیم صهیونیستی «ظرف چند ساعت» تصمیم بگیرند که آیا به این درخواست پاسخ مثبت می‌دهند یا خیر.

وی افزود: «ما این بحث را با طرفین انجام داده‌ایم و احساس می‌کنیم که این لحظه مناسب است.» در گزارش‌های رسانه‌های غربی و عبری، مقامات نسبت به موفقیت این طرح تردید داشتند.

یک مقام آمریکایی به روزنامه «نیویورک تایمز» گفت که تایید قطعی در مورد آمادگی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، برای پذیرش آتش‌بس وجود ندارد. شبکه «بلومبرگ» نیز به نقل از مقامات غربی گزارش داد که تلاش‌های آمریکا و فرانسه برای توقف جنگ بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی تضمینی برای موفقیت ندارند.

«بلومبرگ» اضافه کرد که پیشنهادات صلح شامل خودداری این رژیم از حمله زمینی و حزب‌الله از اعزام نیرو به جنوب لبنان است.

از سوی دیگر، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» به نقل از یک منبع سیاسی بدون ذکر نام گزارش داد که «رد پیشنهاد آتش‌بس توسط نصرالله به اسرائیل مشروعیت بیشتری برای تعمیق عملیات نظامی در لبنان خواهد داد.»
این روزنامه افزود که نتانیاهو به رون درمر، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی، اختیار داده است تا آمادگی این رژیم برای مذاکره در مورد آتش‌بس با آمریکا را اعلام کند.

شبکه «ای‌بی‌سی» نیز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که رژیم صهیونیستی اعلام کرده است قصد دارد به عملیات نظامی علیه حزب‌الله ادامه دهد. این مقامات اظهار داشتند که واشنگتن به دنبال راه‌حلی برای این موضوع است اما «به احتمال وقوع جنگ تمام‌عیار تسلیم شده است.»

گفتنی است، ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گذشته، شدیدترین و گسترده‌ترین حمله به لبنان را از زمان شروع درگیری‌ها با حزب‌الله انجام داد که به کشته‌شدن بیش از ۶۰۰ نفر از جمله زنان و کودکان و زخمی‌شدن بیش از ۲۵۰۰ نفر انجامید. همچنین تخمین‌های رسمی نشان می‌دهد که حدود ۴۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

کد خبر 6236875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha